Wiele Spółdzielni i Zarządców już dawno temu zrezygnowała z prowadzenia obsługi kasowej przekazując czynności związane z przyjmowaniem i księgowaniem zaliczek i czynszów agentom bankowym lub wysyłając mieszkańców do placówek pocztowych.
Klienci korzystający z usług Banku Pocztowego są w mocno uprzywilejowanej pozycji, gdyż mogą ustalić indywidualne (konkurencyjne wobec innych osób) warunki cenowe dla wpłacających w okienkach pocztowych.
Wpłaty zamknięte – odprowadzanie utargu z własnej kasy obejmuje:
- przekazanie inkasentowi Poczty Polskiej pakietów z gotówką w formie uporządkowanej, z kasy własnej, w ustalone dni i o ustalonej godzinie lub wpłata gotówki w formie uporządkowanej zamkniętej w placówce Poczty Polskiej (dostarczenie gotówki jest realizowane samodzielnie przez kasjera Spółdzielni)
- liczenie, kontrola jakości wraz z wymianą zniszczonych banknotów i bilonu
- zaksięgowanie środków na rachunki w Banku Pocztowym w dniu następnym
- wysyłka raportów (tzw. elektronicznych wyciągów Pocztowy Collect)
Inkasent, który posiada pisemne pełnomocnictwo kwituje odbiór gotówki zamkniętej w specjalnych bezpiecznych kopertach i dostarcza do Urzędów Pocztowych, w których następuje przeliczenie i zaksięgowanie na wskazane rachunki. Za datę wpłaty uważa się dzień oznaczony na stemplu pocztowym znajdującym się na pokwitowaniu odbioru. Środki na rachunku w Banku Pocztowym są księgowane w następnym dniu maksymalnie do godziny 10.00. Elektroniczny wyciąg Pocztowy Collect zawiera datę wpłaty ze stempla pocztowego, co umożliwia prawidłową kontrolę terminowości dokonywania wpłat.
Koszt odbioru gotówki w formie zamkniętej uporządkowanej przez inkasenta Poczty Polskiej bezpośrednio z kasy własnej, jak też osobiste dostarczenie pakietów uporządkowanych do placówki Poczty (wpłata zamknięta) jest każdorazowo indywidualnie negocjowany z przedstawicielem Banku Pocztowego i zależy od częstotliwości miesięcznych wpłat oraz miesięcznej wartości przekazywanych na Pocztę pakietów. Im więcej wpłat o wyższym nominale, tym usługa tańsza. Przykładowo dokonując 1 wpłaty tygodniowo po 20.000 zł – koszt usługi wynosi 0,1% miesięcznej wartości przeliczonych pakietów, ale już przy codziennych wpłatach po 5.000 zł – prowizja wyniesie 0,09%. Oczywiście im więcej produktów Banku Pocztowego posiada Klient, tym łatwiej wynegocjować niższą prowizję za usługę.
Jeśli wpłaty są realizowane na Poczcie na podstawie podpisanej z Bankiem Pocztowym umowy na indywidualnych zasadach jako wpłaty otwarte, również istnieje możliwość wynegocjowania ceny za wpłatę: od całkowicie darmowych dla osób wpłacających (koszty w uzgodnionej wysokości pokrywa Spółdzielnia lub Wspólnota), przez możliwość podzielenia opłaty w części na wpłacającego, w części na Spółdzielnię lub Wspólnotę, aż do obciążenia wpłacającego pełnym kosztem prowizji.
Przykładowo, Pocztowy Pakiet Dom w cenie 16 zł miesięcznie obejmuje między innymi:
1. Otwarcie i prowadzenie rachunku bieżącego (funduszu eksploatacyjnego)
2. Otwarcie i prowadzenie rachunku pomocniczego(np. funduszu remontowego)
3. Dostęp do rachunku przez internetowy system Pocztowy24Biznes
4. Realizacja przelewów wewnętrznych oraz do innych banków w systemie Pocztowy24Biznes bez ograniczeń liczbowych i kwotowych
Klienci korzystający z tego pakietu mogą skorzystać z bezporowizyjnych wpłat gotówkowych zaliczek/czynszów we wszystkich placówkach Poczty Polskiej w zryczałtowanej cenie 12 zł/miesięcznie od budynku/wspólnoty w którym znajduje się do 30 lokali oraz opłatę w wysokości 20 zł/miesięcznie od budynku/wspólnoty w którym znajduje się 31 lub więcej lokali.
Warto także zwrócić uwagę, że od 1 stycznia 2014 roku wpłaty na Poczcie, realizowane przez Klientów Banku Pocztowego, nie mających umowy na indywidualnych zasadach, mogą być realizowane w dwóch trybach:
1. dotychczasowym jako WPŁATA STANDARD, która jest księgowana na rachunku bankowym w ciągu 2 dni roboczych od dokonania wpłaty. Aktualnie opłata za wpłatę wynosi 2,50 zł dla kwot do 1.000 zł oraz 5 zł dla kwot powyżej 1.000 zł.
2. Ekspresowym jako WPŁATA PRIORYTET, która jest księgowana on-line w ciągu kilkunastu sekund na rachunku Wspólnoty lub Spółdzielni prowadzonym w Banku Pocztowym. Cena wpłaty wynosi 3 zł.
Z powyższego wynika, że warto podjąć rozmowy z Bankiem Pocztowym na temat oferowanych usług (czyli wpłat otwartych i wpłat zamkniętych), bowiem wynegocjowanie indywidualnych warunków wiąże się atrakcyjnymi wobec konkurencji stawkami cenowymi.
Na pewno warto pomyśleć także o przekształceniu kasy własnej w agencję pocztową (szczegóły tu: http://www.poczta-polska.pl/zaloz-agencje-pocztowa/), wtedy Cash Processing po stronie Spółdzielni lub Zarządcy przestanie być jakimkolwiek problemem. Dodatkowo Poczta wprowadzi do sprzedaży usługi i produkty, które pozwolą wygenerować dodatkowe przychody.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz